onsdag 21 oktober 2009

Banklingo

Har fått för mig att är man bankir i Sverige idag går man mycket på kurs. Placeringskurser skall vara heta, för det ju finans det och det är fint. Finangs säger de som har råd. Just det där med språk måste vare något som tynger branschen (läs Swedbanks) resultaträkning. Det sedan länge planerade bankmötet blev en grammatisk neuros på 60 minuter.

Hplus: Ja vi skulle då vilja lägga om det där lånet som går ut.
Bankir: Mmmm, då skulle jag vilja föreslå en kortare lösning när räntan är så låg.

Hplus: Ok, snackar vi rörligt då eller?
Bankir: Mmmm, ja precis, det är ju ett alternativ.

Hplus: Är det andra på ett år då ungefär?
Bankir: Mmmm, ja precis, eller två år. Hur känner ni?

Hplus: Mmmm, ja precis, eller jag menar, jag vet inte, rörligt är ju billigt. Vi kan nog ta den risken.
Bankir: Mmmm, ja precis, lite bättre riskpremie på de korta såklart.

Efter lite dividerande om räntesatser....

Hplus´sambo N: Men om jag också börjar pensionsspara, så har vi alltså i dina ögon mer affärer i banken?
Bankir: Mmmm, ja precis, och lägger vi in hemförsäkringen så kan vi göra något lite till på räntan.

N: Mmmm, ja precis, eller jag menar, ok, hur skulle det fungera?

He never saw it coming.

Fråga mig inte om det blev någon ny ränta. Får hoppas N tog in den informationen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida